Така синтезира събитията от миналия четвъртък Ива Дойчинова – приятел, съратник за каузата и PR на Центъра. Твърди, че го била казала с други думи, но смисълът е този!
В жаркия ден за сесия на Столичния общински съвет група хора с увреждания, техните асистенти и приятели се събраха за позволен протест на Московска 33, където заседаваха общинските съветници. Искахме прости неща: (1) да не се преразглежда достъпът до асистент за независим живот (АНЖ) всяка година, а решението да бъде или за по-дълъг срок, примерно пет години, или до промяна на житейските обстоятелства, например подобряване или влошаване на здравословното състояние, задомяване или раждане на дете; (2) да се подобри методиката за оценка на потребностите и кандидатът да защитава пред комисията броя часове месечно, които са му необходими, за да преодолее телесната си зависимост; (3) разделяне на механизма за предоставяне на асистент за възрастни и за деца – статусът и потребностите на тези две основни групи хора с увреждания са твърде различни.
В продължение на четири месеца усилията ни да предизвикаме истински дебат бяха систематично и последователно проваляни чрез махленски тип разправии на публични форуми и „спонтанна“ прес-сконференция на национално-представените организации, свикана от общинската управа на София. На нея журналистите получиха и ПРОТЕСТНА НОТА – един нов жанр за гражданска изява – макар и да не се разбра срещу какво протестират авторите й при положение, че изразяваха подкрепа за решенията на местната управа. Така се намери алиби чрез количество и представителност на различни организации. Нямаше чуваемост за аргументи по същество, а примитивни, популистки клишета и манипулативни твърдения като например това, че „услугата е уникална не само за България, но и за Европа“.
Дни по-късно в обзорното политическо предаване „Неделя 150“ по програма „Хоризонт“ на националното радио Диана Инджова от Центъра за психологически изследвания (и от неоткриваемото Глобално движение на хората с увреждания?) направи сензационни разкрития и потърси потвърждение за истинността им в „напрежението около Столична община, което създават някакви хора с увреждания, защото искат пари в пликчета“.
И така настъпи денят, когато СОС провеждаше последната си сесия за отминаващия политически сезон. Предизвикани от „диалога“ с общината, хората с увреждания, за които достъпът до лична помощ (европейският еквивалент на софийския „асистент за независим живот“) е не просто пари, а начин да седнат в количката, да се измият и нахранят, да излязат по мръсните и недостъпни улици на София, решиха че трябва да бъдат чути от обществото като излязат на протест пред общината. Искаха да пожелаят на общинските съветници хубав ден и ползвотворна работа като ги приканят да гласуват с ум и по съвест, а не по партийна повеля. За края на работния им ден имаше два плана: План А. – поздрав с цвете, ако не гласуват ужасните промени в наредбата; и План Б. – подарък по един бастун заради подкрепата на една СИСТЕМА, която КУЦА.
Нямаше заявено събитие от друга организация на същото място и по същото време. Агенция “Партенка” обаче предаде, че Минка Владимирова – директор на дирекция „Социални дейности“ – е заявила специализиран транспорт за 15 човека, поради което е отказана услугата на желаещи да протестират срещу общината… Опасенията ми за провокации се потвърдиха – още от ранна сутрин десетина „поддръжници“ на общината бяха завладяли малкото сенчести места по Московска. Последвах съвета на един изключително любезен и компетентен офицер от Столична дирекция на вътрешните работи и ги помолих да напуснат мястото, одобрено за нашия протест. Разбира се, че имаше съпротива и се наложи намеса на полицаите, изпратени да опазват реда по време на нашата акция. Общинската администрация се представи в целия си блясък – сговорчива, гостоприемна, великодушна – и даде сенчест подслон на гражданите, дошли да изразят позицията си… в подкрепа на властта.
Ваня, Маргото, Таня, Пешо и още десетина човека с увреждания и с усмивки изпращаха общинските съветници – онези, които са разпознаваеми, защото болшинството се оказаха съвършено непознати на хората – на работа. Митко следеше дебатите по интернет и информираше до коя точка са стигнали… Нашата беше 22-ра – аналогията с „параграф 22“ се натрапи от само себе си: не работиш – нямаш асистент; нямаш асистент – не можеш да си търсиш и намериш работа!
Съветниците напредваха бавно по дневния ред. Температурата на въздуха се качваше бързо и стремглаво към 40-те градуса по Целзий. Започна едно поливане със студена вода, веене с ветрила, пиене на разхладителни напитки – все не особено ефективни действия, нещо като с АНЖ-а, но без пари. Хора идваха, изразява подкрепа и си отиваха, други се задържаха повечко, двама – научили от Facebook за протеста ни – дойдоха и останаха до край! Дълбок поклон пред гражданската им съпричастност!
Така към 14.00 часа дойде съкрушителната, но очаквана новина: СОС гласува всички промени в наредбата, предложени от администрацията. Увяхна и последната ни надежда, че политиците ни вземат своите решения водени от здрав разум и компетентност. Започнахме да се суетим и да се питаме: „Какво ще правим сега?“, „Има ли смисъл да оставаме тук?“ Жегата беше непоносима – хората се чувстваха все по-зле, но пък си даваха сметка, че мнозина от тях ще останат без асистенти догодина и животът им ще се заключи между четирите стени на една стая…
Гостите на администрацията от национално „представителните“ организации тръгнаха да напускат хладните покои на заместник кмета и с ехидна усмивка подминаваха физически изтощените, но категорични в исканията си протестиращи. Удържахме без жертви – макар и на косъм от припадък – докато общинските съветници заизлизаха от сградата на общината към 17.00 часа. Едно по едно се нижеха пред очите ни непознати лица… Разпознах Иван Нейков и тръгнах към него с бастун. Отказа да го вземе – не се разпознавал като част от КУЦАТА СИСТЕМА. Застана да слуша една разправия между негов колега и Ваня, която със сетни сили му обясняваше, че догодина няма да проходи и без асистент, дори и да иска, не може да си намери работа… Петьо Кичашки от Видин, макар и без личен интерес от АНЖ, обясняваше как „ни заключват в параграф 22“. Излизаха едни непознати и бездуховни лица на общински съветници, които определяха съдбата на мнозина телесно зависими софиянци! Нашите аргументи не убедиха общинските съветници, кмета и други фактори в общината, които прозряха в настояванията ни „предателство“ (преминаване в лагера на партийния противник), „елитарност“ (не може едни и същи хора непрекъснато да ползват услугата) и други крайно несъстоятелни „изводи“. Използваха „национално представените организации на и за хора с увреждания“ като оправдание за съобразяване с „мнозинството“, за да отхвърлят една утвърдена европейска практика.
А „мнозинството“ знае защо предаде интересите на хората с увреждания – става дума само за власт и пари. В наскоро публикуван доклад за работата на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания всичко е казано точно и ясно: „Политиките за хората с увреждания у нас са структурирани от консолидирани (но публично нелегитимни) икономически интереси, които умело се прикриват под камуфлажа на идеологическо противопоставяне между т.нар. „медицински” и „социален” модел на уврежданията…“ (https://cil.bg/watchtower/)
МРАЧНОТО БЪДЕЩЕ, но не за дълго!
След тонове изписани обяснения защо поредните промени в наредбата за асистент за независим живот (АНЖ) са несъстоятелни и вредни, след поредица от срещи – с кмета Фандъкова и председателя на ГЕРБ-аджийската група съветници в Общинския съвет, след участие във всевъзможни форуми – Обществен съвет за социална политика към Столична община, многолюдно сборище при Омбудмана на Републиката, заседания на постоянни комиси – на последната си за този политически сезон сесия Столичният общински съвет ГЛАСУВА СЛЕДНОТО:
- АНЖ вече се определя като „социална услуга за компенсиране на дефицита при хора с трайни увреждания и затруднения при активното им социално включване и в ежедневното обслужване и допълва разнообразието от социални услуги в общността“. По-нататък е дефинирано „активното социално включване“ като „процес, който дава възможност и ресурси на лица, изложени на риск от социално изключване, за пълноценно участие в икономическия, образователния, социалния и културния живот. То подпомага лицата да имат по-голямо участие във вземането на решения, които засягат техния живот.“;
- Оценката за достъп до АНЖ е двустепенна. Започва се с точкова оценка (по методиката на АСП за проекта „Подкрепа за достоен живот“, финансиран със средства от оперативната програма „Развитие на човешките ресурси“ – една програма за заетост, според официално писмо от АСП, а не за независим живот на хората с увреждания!). Така кандидатите за АНЖ са поставени в три точкови групи по степен на физическа зависимост, сензорни възможности, социален статус, заетост/обучение и прочее. След „самооценката“ на кандидата – която не е никаква оценка, а отразяване на факти в един формуляр – „подпомогнат“ от социален работник, документите отиват при комисия с неизвестен, но разширен, състав. Членовете на комисията работят с „шаблон“: еди-колко-си точки за нещо дават до еди-колко-си часа. Те гледат хартии с диагнози, точки и фактология, а не живи хора с различни умения въпреки уврежданията си, с различни интереси въпреки ограниченията си, с различни аспирации въпреки внушенията, че са „болни“ и имат нужда от грижа… Така се формира една таблица в ексел (дано поне това са овладяли общинарите!) с имена и точки, подредени в низходящ ред – хората с най-много точки имат най-големи нужди и са на върха в класацията. Някой ще каже: „Е, това до тук е справедливо!“ КОЕ МУ Е СПРАВЕДЛИВОТО НА ТОВА, ЧЕ АКО ХОДИШ НА РАБОТА (ИЛИ ПОНЕ ПРЕДСТАВИШ ДОКУМЕНТ ОТ РАБОТОДАТЕЛ) ИМАШ ПО-ГОЛЯМА НУЖДА ДА СТАНЕШ ОТ ЛЕГЛОТО СИ, ДА ОТИДЕШ ДО ТОАЛЕТНАТА, ДА СЕ ИЗМИЕШ, ДА ЗАКУСИШ… ДА НЕ ГОВОРИМ ЗА „ГЛЕЗОТИЯТА“ ДА ИЗЛЕЗЕШ И ДА СИ ПОТЪРСИШ РАБОТА…Часовете, умножени по часовата ставка (двукратния размер на минималната работна заплата на час) определят бюджета за услугата. ЧЕРТАТА СЕ ТЕГЛИ ТАМ, КЪДЕТО СВЪРШВА ГЛАСУВАНИЯТ ОТ СОС БЮДЖЕТ. Който е над чертата, получава толкова часа асистентска услуга, колкото е преценила комисията без да се види с кандидата, останалите под чертата ще чакат – не е ясно колко… И това се повтаря всяка година, макар и състоянието на човека да не се е променило!Тази система може и да предотврати нощните бдения, но със сигурност няма да подобри качеството на услугата.
- Въвежда се мониторинг на услугата, който да служи за ежегодната преценка на това до колко тя постига целите си, колко е ефективна и ефикасна – допускам аз. Разписана беше досегашната правна възможност – по други нормативни актове – за обжалване на индивидуалните решения за брой часове АНЖ. Като цяло регулацията на АНЖ си остава „куца“, защото в нея има:
СЕРИОЗНИ ПОЛИТИЧЕСКИ ПРОБЛЕМИ
- ОТ УСЛУГА ЗА ПО-ДОБРО КАЧЕСТВО НА ЖИВОТА АНЖ СЕ ПРЕВРЪЩА В ИНСТРУМЕНТ ЗА ЗАЕТОСТ СЪС СЪМНИТЕЛНА РЕЗУЛТАТНОСТ;
- НАРЕДБАТА ЩЕ ПРОДЪЛЖИ ДА СЕ ПОЛЗВА КАТО СРЕДСТВО ЗА ПОВИШАВАНЕ ДОХОДИТЕ НА СЕМЕЙСТВАТА, В КОИТО ИМА ЧОВЕК С УВРЕЖДАНЕ, А НЕ КАТО УСЛУГА ЗА НЕЗАВИСИМ ЖИВОТ;
- ЕЖЕГОДНОТО КАНДИДАТСТВАНЕ ПОСТАВЯ В НЕСИГУРНОСТ И НЕЯСНОТА ЖИВОТА НА ХОРАТА С ТЕЛЕСНА ЗАВИСИМОСТ ПОРАДИ УВРЕЖДАНЕ;
- ТОЧКУВАНЕТО НЕ ОТЧИТА ИНДИВИДУАЛНИТЕ ПОТРЕБНОСТИ И ПОСТАВЯ ВСИЧКИ КАНДИДАТИ В ЕДИН КЮП;
- НЕПОЗРАЧНОСТТА ПРИ ПРЕВРЪЩАНЕТО НА ТОЧКИТЕ В ЧАСОВЕ, КОИТО СЕ ОСТОЙНОСТЯВАТ В ПАРИ СЪЗДАВА ПРЕДПОСТАВКИ ЗА КОПРУПЦИЯ.
СЕРИОЗНИ ПРАВНИ ПРОБЛЕМИ:
- ДЕФИНИЦИЯТА ЗА „АКТИВНО СОЦИАЛНО ВКЛЮЧВАНЕ“, КОЕТО Е ОСНОВНА ЦЕЛ НА НАРЕДБАТА, Е НЕЯСНА И ПРИЛОЖЕНИЕТО НА НАРЕДБАТА Е ИЗЛОЖЕНО НА ОПАСНОСТ ОТ СЕРИОЗНИ ИЗКРИВЯВАНИЯ;
- ТОВА ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ПРЕВРАТНО ПРИЛАГАНЕ НА НАРЕДБАТА – НАПРИМЕР, ХОДЕНЕТО В ДНЕВЕН ЦЕНТЪР НЕ Е ВКЛЮЧВАНЕ, А ИЗКЛЮЧВАНЕ, НО ПЪК ДАВА ДОПЪЛНИТЕЛНИ ТОЧКИ И ЧАСОВЕ НА КАНДИДАТИТЕ ЗА АСИСТЕНТ ЗА НЕЗАВИСИМ ЖИВОТ;
- ИМА ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ВЪЗДЕЙСТВИЕ НА АДМИНИСТРАЦИЯТА ВЪРХУ КОМИСИЯТА, КОЯТО ОПРЕДЕЛЯ ЧАСОВЕТЕ С ЦЕЛ РЕДУВАНЕ НА ПОЛЗВАТЕЛИТЕ ПО НЕЯСЕН ПРИНЦИП И ИГРА С ЖИВОТА НА ХОРАТА.
НЕ СЕ РЕШАВАТ ИСТИНСКИТЕ ПРОБЛЕМИ НА НАРЕДБАТА, а именно:
- Двукратното повишаване на бюджета при четирикратен ръст на ползвателите говори само и единствено за влошено качество на услугата – все по-малко часове на ползвателите, за да има пари за повече ползватели;
- Оценката на ползвателите, потърсена от самата общинска администрация показва, че 30,9% от респондентите се радват на повече социални контакти; 28,64% споделят по-добро материално състояние и едва 4,16% са започнали работа. В 90,3% от случаите никой в семейството на ползвателите не е започнал работа срещу малко под 10%, които са намерили заетост различна от асистент на роднината си с увреждане. 76,8% от респондентите заявяват, че асистентът ми е член на семейството. Това означава – нито повече, нито по-малко – че „услугата“ се използва не за постигане на независим живот и социално включване, а за повишаване на доходите, т.е. като придатък към социалното подпомагане;
- Липсата на социални услуги в столицата (а и в цялата страна) прави наплива от кандидати за АНЖ несъразмерно по-голям от финансовите възможности на общината. Европейските практики показват, че личната помощ е само една от множеството социални услуги, която е насочена към хора, готови да поемат сами управлението на услугата, които се обучават предварително за това какво е независимият живот с лична помощ, как да оценяват потребностите си, как да си намират асистенти и да управляват тяхната заетост, как да се отчитат и прочее. В София има социален патронаж и камара дневни центрове… В Лондон, Берлин, Брюксел, Стокхолм, Осло, Виена, Варшава, Прага и навсякъде другаде има различни видове домашна грижа, предлагани от общината и от частни доставчици, целеви пари за семействата, които се грижат за човек с увреждане, както и дневни форми за почасова рехабилитация и други занимания.