Какво представляваше идеята за тази среща и какво се получи?  Започваме с малко предистория.

Срещата бе инициирана от директора на дирекция Социални дейности Минка Владимирова непосредствено след посещението на представители на ЦНЖ при  зам. кмета Албена Атанасова по повод скандално малкият брой коли на специализирания транспорт и буквалното „блокиране” на хората с увреждания в София. Тогава избухна скандал между г-жа Атанасова и някои от хората с увреждания, които твърдяха, че общината от години не прави нищо по отношение на достъпността на  транспорта изобщо и специализирания транспорт в частност и това може да се нарече липса на воля и „отказ от политика”. Тогава Албена Атанасова ясно се разграничи от отговорността за транспорта и изтъкна, че всичко, което прави тя е въпрос на добра воля и желание, но решенията се взимат от ресорния зам. кмет – Любомир Христов. Поради ниската ефективност и високата изнервеност на този разговор,  Минка Владимирова инициира среща между всички реално отговорни за транспорта в София лица – зам. кмета по транспорта Любомир Христов, шефа на Метрополитен София Любомир Братоев, представители на столичен автотранспорт и електротранспорт, фирмите-концесионери и, разбира се, представители на Център за градска мобилност.

Като идея – добре, но като реализация – в познатия имитационен стил. На състоялата се на  24.07.2012 г. среща отново доминираха представителите на дирекция „Социални дейности”, като единствените „нови”  лица бяха  с г-н Владимир Коцев от Автотранспорт-София и Румен Иванов от Електротранспорт – София.  Много благодарим за окровения и честен разговор с двамата господа. Но когато опряхме до поемане на отговорност за вземане на решения те самите акцентираха, че липсват основните герои на транспортната драма за хората с увреждания – зам. кмета Любомир Христов и шефа на Център за градска мобилност – Николай Костов. Обяснението бе, че и двамата са на „много отговорна среща, точно по вашите проблеми”. Какво пречеше обаче, нашата среща да се пренасрочи, и без това чакаме почти месец?  Забавените движения и ниската ефективност на Столична община в областта на социалната политика  обаче не са новина. Засега даваме шанс за още една среща, посветена на достъпността на транспорта в София и след това преминаваме към друг тип действия.

Кратко обобщение на най-важните факти, които получихме за актуалното състояние на специализирания транспорт в София и достъпността на градския:

1. Към момента СО разполага с 6 микробуса за специализиран транспорт – 4 на фирма Логистика и 2 на фирма Лозана.

2. Съществува и лек автомобил, предназначен за хора без инвалидни колички. /Да не се бърка с прословутите бивши депутатски мерцедеси, както твърдеше Албена Атанасова преди месец – иде реч за една шкода/.

3. Предвижда се промяна в работното време на фирма Логистика от началото на месец септември – преминаване на две работни смени и евентуално дежурства в събота. Получихме уверение, че до месец промените ще бъдат факт.

4. До началото на месец август ще бъде пусната първа линия от обещаните 12 на автобуса, обслужващи метрото. Идеята е да има такива автобуси в кварталите, които нямат метро или са твърде отдалечени от спирките на метрото. Уверението на г-н Коцев от Столичен автотранспорт е, че ще пуснат навсякъде по тези линии достъпни автобуси. Първа линия ще обслужва маршрута Бузема – спирка „Вардар” на метрото.

5. Към момента малко над 200 са достъпните автобуси в София. Факт е, че те не са разпределени равномерно по всички линии. Причините са няколко: нископодовите автобуси не могат да преминават по неравни трасета; те са по-малки и не се пускат в най-активните часове, защото не събират чакащите по спирките хора; местоположението на гаражите; личното решение на директорите на транспортни фирми – концесионери.

6. Има 30 напълно достъпни и климатизирани тролейбуса, а догодина предстои закупуването на още 50. Обещанието е, че през 2013 г. тролейбусният транспорт в столицата ще бъде изцяло подменен и достъпен.

7. Информация за графика на движение на достъпните коли можете да получите в сайта на Център за градска мобилност (ЦГМ). За ваше улеснение пускаме тук два линка към него

http://www.sofiatraffic.bg/bg/transport/208/cgm-s-politika-za-podobrena

http://www.sofiatraffic.bg/bg/transport/virtual-tables

Телефонът на ЦГМ е 0700 13 233 и може да отговори на следните въпроси: 

  • движението на превозните средства на столичния градски транспорт
  • графика на движение на превозните средства
  • настъпили промени на маршрутите
  • цени на превозните документи
  • работно време на абонаментните бюра и касите на територията на столицата
  • организацията на платенето паркиране в “Синя зона”
  • блокиран със скоба или принудително евакуиран автомобил 

8. Център за независим живот поема ангажимента да изготви темплейт /готова електронна бланка/, с която да се подават жалби при лошо обслужване на граждани с нарушени двигателни функции. Очаквайте публикуването на документа в сайта на ЦНЖ.

В края на срещата представителите на СО – Минка Владимирова, Диди Лунджова и Вяра Петрова поеха ангажимент да изпратят точен протокол от срещата и от нашите искания до зам. кмета по транспорта Любомир Христов.

Публикуваме ги тук и за вас:

ПРЕДЛОЖЕНИЯ  И  ИСКАНИЯ ЗА РЕШАВАНЕТО НА ПРОБЛЕМИТЕ С ДОСТЪПНОСТТА НА СТОЛИЧНИЯ ТРАНСПОРТ

от

ЦЕНТЪР ЗА НЕЗАВИСИМ ЖИВОТ


СОФИЯ, 24 юли 2012 г.

1. Специализиран транспорт

Проблемите със специализирания транспорт в София са изключително драматични и независимо от поетите конкретни ангажименти и обещания от страна на ресорния зам. кмет – Любомир Христов  и  от кмета на града – г-жа Фандъкова от преди една година,  постигнатото е твърде малко. Затова ние отново сме в неловката позиция да повторим старите си искания, а вие – в още по-неловката –  да видите колко много от собствените си обещания не изпълнявате.

Ето накратко и отново нашите предложения. Ако са необходими повече подробности – още веднъж ви изпращаме като прикачен документ правилата за работа на специализирания транспорт, изготвени от нас и координирани с г-жа Фандъкова още през лятото на 2011г. Да споменаваме ли, че те останаха добри пожелания? И тъй като аргументи като липса на достатъчно финансови средства и изостаналостта ни на фона на другите европейски държави не са съществени – използваме добри практики от България.   Бургас, Варна, Стара Загора и Пловдив отдавна са задминали столична община в направление „специализиран транспорт” и достъпност. Затова тук сме предложили и някои техни работещи решения.

1.1. Да се създаде нов режим на работа на колите на фирмите Лозана и Логистика:

  • да  работят на две смени през делничните дни с графика на градския транспорт;
  • да поемат дежурства и през празничните.

Обещан срок от дирекция „Социална дейност” на общината – началото на месец септември 2012 г.

1.2. Една от колите на градския транспорт да обслужва жп гарата и влака, който е достъпен, вкл. и в празничните дни; /справка – практиката в Бургас, Пловдив, Стара Загора/

1.3. Да има ефективен контрол върху работата на фирмите Логистика и Лозана. Има множество оплаквания, че не се вдигат телефоните за поръчки или се преседява дълго време на един адрес без да се обслужват други клиенти. Към специализирания транспорт да се прилагат същите критерии за контрол и отчетност, както при градския.

2. Ваучери за достъпни таксита.

Да се обмисли и въведе ваучерна система да използване от граждани със затруднена мобилност на достъпната кола на фирма СВ такси. При интерес към услугата фирмата потвърди, че ще адаптира още една своя кола за нуждите на хората с увреждания от столицата. Сигурни сме, че ако услугата „достъпен транспорт” мине и през частната инициатива – вътрешната конкуренция ще подобри работата и на общинските фирми, а и ще се запълни очевидният недостиг на закупени от бюджета на столицата бусове.

3. Обучение на водачите. 

Независимо от направеното преди година след нашия протест на 5 май 2011 г. обучение на водачите,  очевидно е наложително да се развие периодичност и опреснителни курсове за новите водачи. От  хората с увреждания, с които работим знаем, че има водачи, които умеят  да паркират колата до тротоара и да са максимално полезни и други, които „стоварват” хората с инвалидни колички директно в кошчето на тротоара.

4. Поемане на отговорност от отговорните фактори.

За пореден път сме разочаровани от факта, че среща за проблемите на достъпността на градския транспорт в София се организира и минава БЕЗ присъствието на ресорния кмет – Любомир Христов или негов представител. Оценяваме добрите намерения на дирекция „Социални дейности”, но при положение, че те не носят тази отговорност как биха могли да проведат адекватни и отговорни политики по въпроса за достъпността на градския транспорт? По същата причина беше необяснимо отсъствието на шефа на Градска мобилност Николай Костов,  чиято организация би трябвало да отговаря за координацията цялата транспортна и инфраструктура на София.

Предлагаме още веднъж да се осъществи среща на представители на ЦНЖ, хора с увреждания и други заинтересовани от достъпния транспорт организации с г-н Любомир Христов и г-н Николай Костов още в началото на месец септември т.г.

Разговорът ще бъде  по следните теми:

  • цялостна стратегия за достъпност на транспорта в столицата;
  • координация на достъпните коли на всички видове транспорт и по всички възможни маршрути;
  • обучение на човешкия фактор;
  • инвентаризация на достъпността в столицата във всичките й аспекти – коли, спирки, тротоари, инфраструктура.

Ние от своя страна ще информираме с  писма за нашите предложения и  искания лично  г-жа Фандъкова и г-н Христов.

Благодарим искрено за присъствието и идеите на: Ваня Пандиева, Аделина Перчеклиева, Мариана Харизанова, Маргарита Цветкова, Таня Цветкова и Емилия Кисимова