Сещате ли се за детската логическа задача с тримата мъдреци? Хванали ги разбойниците, завързали ги за стълбове един зад друг, така че да не могат да гледат назад и им забучили по едно перо на главите. Перата били общо пет – три бели и две червени. За да се спасят, трябвало поне един от тях да познае какво перо има на главата си. След като тримата мъдреци помълчали, най-накрая този от тях, който бил завързан най-отпред и не виждал нищо – нито собственото си перо, нито тези на сподвижниците си – казал, че има бяло перо на главата си. Бил прав. Спасил всички.

Вярвам, че можем да преборим куцата система, ако разберем мъдростта на тази детска задача. Защото у нас доминира схванатото схващане, че проблемите на железничарите са си проблеми на железничарите, проблемите на майките са си на майките, както тези на хората с увреждания, на учениците, на пенсионерите, на лекарите, на университетите… С Ивилина Алексиева настояваме, че това не е така (http://www.modernpolitics.org/?p=1959). Когато в един обществен сектор се харчат публични средства, отговорност на цялото общество е тези средства да не потъват в куцата система на корупцията, лицемерието, некадърността и безхаберието. Отговорност на цялото общество е тези средства да не се харчат, а да се инвестират. Да не изчезват, а да се отчитат. Да се възвръщат под формата на успешни публични действия, а не да се повръщат от чиновници, изпаднали в бездействие.  

Много удобно е за всички управляващи да настройват обществените групи едни срещу други и да ни убеждават, че всяка социална група защитава собствените си егоистични интереси. Много удобно е непрекъснато да се настоява, че ако има за хората с увреждания, няма да има за майките; ако има за пенсионерите, няма да има за студентите; ако има за медиците, няма да има за железничарите. Удобно е, защото така се скриват от общественото внимание собствените кусури на куцата система, която е нереформирана, корумпирана и неефективна.

Зная, че на първия мъдрец от детската логическа задача би му било най-лесно да вдигне ръце и да остави другите, които виждат повече от него, да говорят. Но такова поведение не би дало резултат. За мен поуката от тази задача не е само „следвайте метода на изключването”. Поуката е много по-дълбока: „Трябва да се поставиш на мястото на другите, за да познаеш себе си и осъзнаеш преимуществата си”. Тази поука ще ни помогне да поправим куцата система в България.